(volně podle S. O. Prokofjeva a R. Steinera)
Čtyři
druhy pokušení přistupují k lidské duši v době od svátku Michaela k
Vánocům; obzvlášť silné je jejich působení v době adventní, když převaha
vnějších sil temnoty nad vnějšími
silami světla dosahuje v přírodě svého vrcholu. Pro celé podzimní
období, ale obzvlášť silně v době adventní tak zní z duchovního světa k
člověku mysterijní varování: "Střez se před zlem!"
Tak
přistupují pokušitelské mocnosti (zástupy luciferských a ahrimanských
duchovních bytostí) v prvním adventním týdnu především k fyzickému tělu.
Chtějí pomocí "nezvratných" důkazů o vítězství smrti a mineralizujícího
procesu v přírodě oklamat jeho vnější a vnitřní smysly, aby tak zničili
správný vztah mezi člověkem a světem.
Propadne-li člověk tomuto
pokušení, pak mu hrozí nebezpečí, že ztratí vnitřní pocit samostatnosti,
duševní vzpřimovací sílu. Tím by se mohl propadnout do propasti
nejhlubšího zoufalství, do pravé vnitřní smrti. (Povšimněme si
na tomto místě souvislosti s vrcholící vlnou takzvaných podzimních
depresí, často prostě neléčitelných - lidé je často prostě akceptují
jako nutnou součást konce podzimu, stylem "ono to pak nějak samo
přejde". A vitamín D nestačí.)
Proto by měl člověk, aby čelil tomuto prvnímu pokušení, vyvinout ve své duši vysokou měrou ctnost spravedlnosti.
Nemyslí se tím primárně spravedlnost ve vnějším slova smyslu jako
vynášení správných soudů o činech jiných lidí nebo spravedlivého
chování, o to zde jde až sekundárně. Jde totiž především o jemnou
vnitřní vnímavost pro spravedlivé kosmické mocnosti, které všude vládnou
v přírodě a člověku, které mají svůj zdroj ve dvanácti sférách
zvířetníku, v kruhu dvanácti kosmických zasvěcenců, velkých strážců
všeobsáhlé spravedlnosti, která se vyjadřuje ve světové karmě působící v
přírodě a člověku.
Nevpustit odpůrčí mocnosti hlouběji do fyzického
těla jde tedy vnitřním uchopením (pochopením) toho, že vše, co se kolem
mě děje, má svůj základ ve světové spravedlnosti.
Okultní zkouška, která niterně souvisí s prvním adventním týdnem, je zkouška ohněm. (Povšimněme si souvislosti s první oblastí astrálního světa, žárem žádostí.)
Ve vnějším smyslu se jedná o všechny tvrdé, hořké a spalující životní
situace v podobě utrpení, zklamání a neúspěchů. Vnitřním aspektem těchto
příkoří je vnitřní kultivace adepta, která spočívá v tom, že zvládáním
těchto situací v něm roste vnitřní síla, jistota, stálost a vytrvalost.
Ten, kdo nejvyšší měrou obstál v této zkoušce, se nám ukazuje v obrazu
člověka, který se dokáže udržet ve všech bouřích a ve všech nepokojích
života vnitřně vzpřímeným, který se nikdy nesklání před náporem
životních bouří, jelikož si získal neotřesitelnou důvěru v moc vyšší
spravedlnosti, která neviditelně vede svět a dává mu utrpení, zklamání a
neúspěchy jako zkoušky.
V prvním adventním týdnu by měl člověk
na mikrokosmické úrovni zopakovat první kosmický čin nátanské duše
(první předstupeň mysteria Golgoty).
Ten spočíval především v
záchraně fyzického těla lidstva v době lemurské. V oné době hrozilo, že
se dvanáct kosmických sil, které působí na člověka (ze sféry stálic ze
zvěrokruhu) ocitne v nepořádku působením odpůrčích mocností.
Dvanácterost smyslových orgánů by propadla egoistické uzavřenosti do
sebe, takže by již nebyly schopny prostředkovat člověku objektivní vjemy
okolního světa, ale jen vlastní reakce na tyto vjemy. Následkem toho by byl
znemožněn vývoj lidského já.
Nátanská duše se pronikla dvanácterostí
sil sféry stálic v nejvyšší sluneční sféře (tam, kde působí Slunce jako
stálice mezi stálicemi), a obětovala vlastní éterickou podstatu
slunečnímu duchu Kristovu. Díky tomu vznikla ideální éterická podoba
člověka jako pravzor, který od oněch dob září na Zemi a umožňuje
člověku, především jeho fyzické pozemské formě, chránit se před oním
ničivým rozrušením, které by mu jinak hrozilo.
Tak bylo přivedeno do
harmonie dvanáct kosmických sil, které působí ve vzpřímeném fyzickém
těle člověka a tvoří základ správného vývoje jeho individuálního vědomí
já; a dvanáct smyslových orgánů se stalo nesobeckými do té míry, že
mohou opravdu říci: "Ne já, ale Kristus v nás."
Žádné komentáře:
Okomentovat